Inställningssetup värden och resultat!
Dämpare fram:
Mjukare sättning ger överstyrt vid ojämnt underlag.
Hårdare sättning ger understyrt vid ojämnt underlag.
Dämpare bak:
Mjukare sättning ger understyrt vid ojämnt underlag.
Hårdare sättning ger överstyrt vid ojämnt underlag.
Fjädervärde fram:
Mjukare fjäder ger överstyrning och bättre följsamhet.
Hårdare fjäder ger understyrning och studsigare karaktär.
Fjädervärde bak:
Mjukare fjäder ger understyrning och bättre följsamhet.
Hårdare fjäder ger överstyrning och studsigare karaktär.
Hämmare fram:
Mjukare ger bättre grepp fram, men överstyrt vid snabba böjar.
Hårdare ger bättre grepp bak, men understyrt vid långsamma böjar.
Hämmare bak:
Mjukare ger bättre grepp bak, men understyrt vid långsamma böjar.
Hårdare ger bättre grepp fram, men överstyrt vid snabba böjar.
Höjd fram:
Högre ger sämre grepp fram, men mer neutral i snabba böjar.
Lägre ger bättre grepp fram, men överstyrt främst i snabba böjar.
Höjd bak:
Högre ger bättre grepp fram, men överstyrt.
Lägre ger bättre grepp bak, men understyrt.
Camber fram:
Mer ger bättre grepp fram, men överstyrt.
Mindre ger bättre grepp bak, men understyrt.
Camber bak:
Mer ger bättre grepp bak, men understyrt.
Mindre ger bättre grepp fram, men överstyrt.
Toe fram:
Toe-in ger bättre instyrning, kan bli överstyrd just i ingången.
Toe-out ger sämre instyrning och blir nervös rakt fram.
Toe bak:
Toe-in ger sämre instyrning och kan bli understyrd.
Toe-out ger bättre instyrning, men blir nervös rakt fram.
För att minska däckens krypvinkel:
· Öka trycket i däcken.
· Bredare fälgar och däck med lägre profil.
· Hårdare fjädrar.
· Hårdare krängare.
· Mer negativ cambervinkel.
· Mindre hjulbelastning.
Överstyrning erhålles genom:
· Högre lufttryck fram och bak.
· Bredare däck fram, smalare bak.
· Mjukare gummiblandning i framdäcken, hårdare bak.
· Mera negativ camber fram, mindre bak.
· Mera toe-in fram.
· Mera toe-out bak.
· Mjukare fjäder fram, hårdare bak.
· Hårdare krängare bak.
· Sänk rollcenter bak, höj fram.
· Sänk tyngdpunkten fram, höj bak.
· Flytta vikt bakåt i bilen.
Understyrning erhålles genom:
· Lägre lufttryck fram och bak.
· Smalare däck fram, bredare bak.
· Hårdare gummiblandning i framdäcken, mjukare bak.
· Mindre negativ camber fram, mera bak.
· Mindre toe-in fram.
· Mindre toe-out bak.
· Hårdare fjädrar fram, mjukare bak.
· Mjukare krängare bak.
· Höjd rollcenter bak, sänkt fram.
· Höjd tyngdpunkt fram, sänkt bak.
· Flytta vikt framåt i bilen.
Chassijustering
Chassijustering |
Påverkan av bilens balans |
Symptom vid FÖR MYCKET justering |
Öka fjäderkonstant fram (hårdare framfjädrar) |
Mindre överstyrning |
Extrem understyrning, framänden studsar i kurvor, mycket hjulspinn på framhjulsdriven bil. |
Minska fjäderkonstant fram (mjukvare framfjädrar) |
Mindre understyrning |
För mycket överstyrning, överstyrning följt av understyrning om fjädern är så mjuk att bilen bottnar i roll. |
Öka fjäderkonstant bak (hårdare bakfjädrar) |
Mindre understyrning |
För mycket överstyrning, studs i kurvor, nervös |
Minska fjäderkonstant bak (mjukare bakfjädrar) |
Mindre överstyrning |
Bilen understyr. Understyrning, sedan överstyrning när bilen bottnar i roll. |
Styvare/grövre främre krängningshämmare |
Mindre överstyrning. |
Extrem understyrning. |
Vekare/tunnare främre krängningshämmare |
Mindre understyrning |
Överstyrning |
Styvare/grövre bakre krängningshämmare |
Mindre understyrning |
Extrem överstyrning. |
Vekare/tunnare bakre krängningshämmare |
Mindre överstyrning |
Understyrning |
Öka däcktryck fram |
Mindre understyrning |
Mindre traction när däckkontaktytan antar formen av en ballong,
ännu mer understyrning, hjulspinn på framhjulsdriven bil, stötig gång,
däcken slits i mitten. |
Minska däcktryck fram |
Mer understyrning. Kan ge bättre traction på FWD bil |
Kanterna slits snabbt då däcket viker sig, känns sladdrigt och oprecist, bitar kan lossna då däcket går för varmt. |
Öka däcktryck bak |
Mindre överstyrning |
Mindre traction när däckkontaktytan antar formen av en ballong,
ännu mer understyrning, hjulspinn på bakhjulsdriven bil, stötig gång, däcken
slits i mitten. |
Minska däcktryck bak |
Mer överstyrning |
Kanterna slits snabbt då däcket viker sig, känns sladdrigt och oprecist, bitar kan lossna då däcket går för varmt. |
Mer negativ camber på framhjulen |
Mindre understyrning |
Dåliga bromsprestanda, bilen är orolig på svagt lutande vägare, däcken slits snabbt i innerkant. Hjulspinn på framhjulsdriven bil |
Mer positiv camber på framhjulen |
Mer understyrning, |
Dåliga bromsprestanda, bilen är orolig eller drar snett på
lutande vägar, däcken slits snabbt i ytterkant. |
Mer negativ camber på bakhjulen |
Mindre överstyrning, mer grepp bak. |
Mer överstyrning, bilen kan kännas nervös i bakvagnen, däcken slits i innerkant. Risk för hjulspinn på bakhjulsdriven bil |
Mer positiv camber på bakhjulen |
Mer överstyrning, mer förlåtande på släppgränsen |
Kan bli nervös i bakvagnen, däcken slits i ytterkant. |
För mycket sänkning, boulevardbrännarstil... |
Bilen kan bli nervös med oförutsägbara egenskaper, kör inte för nära, låt dem åka av själva... |
Det mesta. Dålig fjädringsväg ger plötslig över- eller understyrning vid bumpislag, rollstyrningseffekter, instabilitet i bromsning. |
Toe-in fram |
Bilen går stadigt rakt fram. Initial instyrning blir seg men
biter hårdare sedan och kan överstyra. Kan bli instabilare vid kombinerad
broms/sväng. |
Kan vara lite slingrig i bromsning. |
Toe-in bak |
Stadig vid raktframkörning, troligen stadigare i högfartsbromsning, kan bli stabilare vid kurvtagning vid lastväxelreaktioner. |
Sliter ytterkant på däcken, vandrar i bakvagnen. |
Toe-out fram |
Bra instyrning, sedan lugn och stadig. |
Bilen är riktigt nervös vid bromsning, äter däckens insidor, svårt att köra rakt fram, extremt spårkänslig. |
Toe-out bak |
Hjälper bilen att komma runt, användbart i trånga och långsamma slalombanor. |
Värdelöst för gatkörning, ger överstyrning vid gassläpp, bilen vandrar bak, ostadig vid acceleration (RWD), däcken slits snabbt på insidan. |
Positiv caster fram |
Bättrar stabilitet, statisk kurvtagning och instyrning eftersom
man får mer negativ camber då hjulen svängs. |
Kan öka understyrning, speciellt på bilar med breda lågprofildäck
p.g.a. ändrad corner weight. |